Bråk

by jh

Öppet brev till Paul Krugman från Rogoff & Reinhart.

We admire your past scholarly work, which influences us to this day.  So it has been with deep disappointment that we have experienced your spectacularly uncivil behavior the past few weeks.

Jag kände ärligt talat först att det här var kraftigt missriktat. Att de vill publicera ett långt försvar mot visst, en framstående ekonom, men numera framförallt en opinionsbildare, kändes… ja, inte konstruktivt. Sedan tänkte jag att det var smart och kanske uttänkt, eftersom mycket av försvaret inte handlar så mycket om PK, utan bara om saker de vill säga i försvar för sin sak och nu kommer det att bli läst.

Sedan tänkte jag att det är väl fan bara mänskligt? Jag hade nog också skrivit ett sådant brev. Kanske.

Svar från Paul Krugman.

Jag är ett fan av Paul Krugman, verkligen. Men om det är något jag inte riktigt gillar med honom så är det att han… drar på lite mycket ibland. Det förvånar mig inte det minsta att/om det finns vissa saker som han har sagt på sin blogg eller i sin kolumn, som kan nyanseras eller tillbakavisas, vilket RR också gör i sitt brev.

Å andra sidan vrider ibland RR PK:s ord för att lägga upp för vissa av de tillbakavisningarna.

Men de tar inte riktigt (pådrag exkluderat) ansvar för vad som hela tiden har varit kärnan i kritiken:

But the more important sin involves the misuse of the “90 percent” criterion.

De har på något sätt ändå myntat ett tröskelvärde som inte verkar stå upp för granskning.

There is, however, an enormous difference between the statement “countries with debt over 90 percent of GDP tend to have slower growth than countries with debt below 90 percent of GDP” and the statement “growth drops off sharply when debt exceeds 90 percent of GDP”. The former statement is true; the latter isn’t. Yet R&R have repeatedly blurred that distinction, and have continued to do so in recent writings.

The Money Illusion har lite andra länkar, bland annat ett tidigare “öppet brev” till en annan väldigt Paul Krugmansk figur, nämligen Joe Stilitz. Läsvärt.

